Pelaksanaan Pendidikan Inklusif dalam
sistem Pendidikan Arus Perdana merupakan matlamat yang ingin dicapai dalam
meletakkan pendidikan Malaysia bertaraf dunia. Namun terdapat pelbagai halangan
dan rintangan dalam melaksanakan pendidikan inklusif secara sepenuhnya di
setiap sekolah. Antara faktor yang menjadi kekangan utama ialah sumber yang
terhad, sikap yang negatif dan kurangnya guru-guru terlatih dalam
melaksanakannya (Ysseldyke dan Alozzine, 1982). Selain itu juga kajian Mohd
Najib, 2006 yang meninjau pendapat guru Pendidikan Khas berkaitan pendidikan
inklusif mendapati halangan dan rintangan yang sering dihadapi termasuklah :
a.
Pembahagian
tugas : Guru bilik darjah biasa tidak memberi sokongan dan kerjasama kepada
pengajaran pemulihan dan murid-murid berpendidikan khas yang diletakkan dalam
kelas inklusif.
b.
Penyelarasan
pengajaran : Terdapat jurang perhubungan antara guru bilik darjah biasa dengan
guru Pendidikan Khas. Guru Pendidikan Khas memisahkan diri dan pengajaran
daripada kurikulum biasa. Tidak ada penyelarasan antara isi kurikulum kelas
biasa dengan kelas pemulihan. Keadaan ini menjejaskan pembelajaran murid.
c.
Tanggungjawab
: Guru kelas biasa menjauhkan diri dari terlibat dengan program khas pemulihan.
Banyak kajian menunjukkan bahawa terdapat kurang kerjasama yang ditunjukkan
oleh guru kelas biasa ini dan ini didapati salah satu yang menjadi faktor
murid-murid menghadapi masalah dalam pembelajaran.
d.
Alatan
/ Kelengkapan : Keadaan bilik darjah untuk murid-murid berkeperluan khas yang
jauh terasing, atau di tempat yang tidak selesa. Kelengkapan asas juga tidak
ada, atau tidak mencukupi.
e.
Hubungan
dengan guru besar dalam program Pendidikan Khas : Guru besar kurang mendapat
pendedahan mengenai program pemulihan atau kelas Pendidikan Khas. Keadaan ini
ada kalanya menjadikan guru besar menganggap kerja dan tanggungjawab guru
Pendidikan Khas senang dan ringan. Oleh itu, mereka diberikan tugas lain
seperti menjadi Guru Sumber atau bilik sumber, atau jawatan-jawatan lain.
f.
Hubungan
dengan ibu bapa yang mempunyai anak istimewa : Ibu bapa kurang menunjukkan
minat dalam pembelajaran anak-anak istimewa ini. Sebagai contoh, tidak datang
berjumpa guru walaupun diminta untuk datang berjumpa. Hal ini adalah disebabkan
ibu bapa tidak diberi penerangan tentang fungsi kelas pemulihan atau kelas khas
yang dijalankan untuk anak-anak mereka.
No comments:
Post a Comment